Poul har ikke længere plads på væggene til sin samling

Poul har ikke længere plads på væggene til sin samling

28. september 2020

Han ejer den bus, som EM-92-heltene blev fragtet i gennem København, og han har så mange emaljeskilte, at han nu ikke længere har nogle oplagte steder at hænge dem op. Her kan du møde en ægte samler. Poul – og hans nu afdøde far – samler på gamle ting, og det gælder især gamle biler og emaljeskilte. Her fortæller han, hvilke der er noget værd, og hvilke der betyder mest for ham.

Arbejder du med det samme som en af dine forældre?

Det kan mange sikkert svarer ’ja’ til. For vi har det med at kopiere vores ophav, og det samme er sket for Poul Falk.

Hans far har nemlig samlet på gamle biler og emaljeskilte – generelt ting fra 1920’erne og 1930’erne, og den hobby har 55-årige Poul taget til sig.

I dag er hans emaljeskilte-samling så stor, at han må sælge ud på DBA. For der er efterhånden kun plads til at hænge skiltene op de steder i hjemmet, hvor Poul alligevel sjældent kommer.

I podcasten GODT BRUGT er Tom Kampman taget en tur til Hillerød, hvor Poul bor, for at besøge ham i hjemmet med de mange skilte og gamle biler. Her fortæller Poul, at det ikke er skiltenes værdi, der interesserer ham. Hvad det er, der fascinerer ham ved de gamle skilte, kan du få svaret på i podcasten, som du kan afspille herover.

Klik her for at se de mere end 300 emaljeskilte, der netop nu er til salg på DBA.

De billigste er alligevel ret dyre

Hvor meget ville du vurdere, at et emaljeskilt kostede?

Jo, det kan være svært at prissætte de gamle, farvede metalskilte fra fortiden. Men hvad nu hvis vi spørger dig, hvad de billigste og mest normale emaljeskilte bliver solgt for – hvad ville du så svare?

Svaret er i redaktionens øjne en anelse overraskende. For de billigste og mest normale skilte går for omkring 1.000-1.200 kroner. Og det er ikke engang fordi, det kun er samlere, der typisk køber skiltene:

- Det er mange forskellige mennesker, som er interesseret i at købe emaljeskiltene. Nogle af dem er samlere, andre af dem er måske nogle, der skal finde en fødselsdagsgave eller et eller andet. Så det er meget op og ned, fortæller Poul i podcasten, og fortsætter:

Mange synes, det er sjovt. De vil gerne have et skilt i køkkenet, og så er det ikke så vigtigt, hvad der står på skiltet. De vil bare have det, fordi det er lidt trendy at have sådan et skilt hængende

forklarer Poul.

Men hvis du vil eje et af de dyre emaljeskilte, skal det nok hænge et andet sted end "bare" i køkkenet, og det er nok ej heller sådan ét, du giver i fødselsdagsgave. De dyre skilte er nemlig ret ’pricey’.

I podcasten kan du lytte dig svar på, hvad de dyreste koster.

HØR OGSÅ: Paw samler på spillemaskiner, men han spiller aldrig på dem

Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
’Emaljeskile er ikke bare noget, der er trykt på en computer eller en kopimaskine. Det er virkelig et stykke håndarbejde. (…) Min far synes, emaljeskilte var en form for reklame, der havde en vis kvalitet’, forklarer Poul i podcasten.
Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
’Det her er en samling, vi har samlet på i mange, mange år. Dengang de (læs: Emaljeskiltene) var til at komme i nærheden af’, lyder det fra Poul

Pouls yndlingsskilt

De fleste emaljeskilte reklamerer ifølge Poul med vin og øl. Men det er ikke et af de klassiske budskaber, som har fundet "mest" vej til Pouls hjerte. Pouls yndlingsbudskab figurerer på et skilt, hvor der står:

’Nattero udbedes fra klokken 10 til 6. Start først motorcyklen ude på gaden. Tak’.

Så man henstiller ligesom til folk om ik’, de vil gå ud på gaden i stedet for at sige, at det er FORBUDT at starte sin motorcykel mellem klokken 22-6 om morgenen. (..) Det ser vi ikke i dag. At nu er alt forbudt.

Skiltet har nok hængt i en gård. Men det er langt fra alle skiltene, som har hængt i København. Nogle af de gamle emaljeskilte er nemlig en tro kopi, og Poul erkender, at det kan være rigtig svært at skelne de ægte fra kopierne.

Der er dog ét sted på skiltene, hvor Poul typisk kan se, om det er et ægte skilt eller ej. Hvad Pouls trick er, kan du lytte dig til i podcasten.

Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
I 1992 købte familien det gamle teglværk i Hillerød, som Poul i dag bor i. Så levede de af at leje gamle biler ud til film, tv, studenterkørsel og bryllup. De indrettede lokalerne med møbler fra 20’erne og 30’erne. Før faren lejede biler ud, solgte han blokvogne for skibsværftet

Poul ejer EM 92’-bussen

Som sagt er det langt fra kun emaljeskilte, som Poul har hjemmet fyldt med. Han har også overtaget sin fars samling af gamle biler, og en af de helt særlige er en gul bus. Du genkender den måske ikke ved første øjekast, fordi bussen er bedre genkendelig i grøn.

Det var den bus, som fragtede EM-holdet fra ´92 gennem København, da de blev hyldet som europamestre. Et år forinden havde Poul hentet den hjem fra Salt Lake City, og siden er bussen blevet restaureret, og derfor er den ny-gul.

Og den farve snyder.

Mange tror, at det oprindeligt er en skolebus

forklarer Poul.

Hvad bussen i virkeligheden har tjent som, kan du lytte dig til i podcasten GODT BRUGT, som kan afspilles og/eller downloades øverst i artiklen.

LÆS OGSÅ: Til salg: Charmerende og meget velholdt folkevognsrugbrød T1 fra 1964

Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
’Jeg har rodet med det her (læs: de gamle ting) siden jeg kunne gå’, fortæller Poul. På billedet ser du bussen fra EM 1992
Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
’Min far var uddannet isenkræmmer, og dengang var der noget, der hed skiltemaling. Dengang skulle man kunne male et skilt. Han var meget optaget af grafikken og det kunstneriske’, forklarer Poul

Poul: Disse gamle biler holder prisen

Pouls andre biler tæller blandt andet en Fiat fra 1924, som engang har tilhørt Hillerøds Politi, og han ejer også nogle studentervogne, som har tjent i 1. Verdenskrig. Alle disse biler er til salg lige nu, og du kan gå til Pouls DBA-profil lige her.

Pouls bilsamling tæller desuden kun biler, der rent faktisk kan køre.

Poul fortæller, at det lige nu rigtig godt kan betale sig at købe bil:

Biler, der er til at betale, kan nemt findes. Især i øjeblikket. Priserne på gamle biler er i dag ikke specielt høje. Der er nogle biler, som selvfølgelig altid vil være dyre. Tendensen går en lille smule på, at de rigtig dyre biler er sportsvogne fra 1960’erne og 1970’erne

forklarer Poul.

Han mener ikke, at en Ford A fra 1939 er en bil, du derimod skal regne med at få særlig mange penge for. Det handler nemlig ikke kun om, hvor gamle bilerne er. Der er nogle særlige bilfabrikanter, som holder prisen langt bedre end andre. En af dem er Ferrari. En anden er kultbilen 'folkevogn'.

Bilmærket, Poul nævner som det tredje eksempel, må du lytte dig til i podcasten GODT BRUGT, som du finder øverst i artiklen.

Er du også pjattet med gamle biler fuld af nostalgi og historie? Lige nu er der 581 annoncer med veteranbiler på DBA. Og de oser af charme…

Skilt emalje til salg på DBA. Her kan du møde Poul der samler på skilte, og som nu sælger lidt af sin samling. Læs mere på DBA Guide
Poul ejer det eneste emaljeskilt, som Storm P har tegnet. Poul fortæller om det i podcasten GODT BRUGT, som du kan lytte til øverst i artiklen

Hvis du også er vild med gamle biler, kan du tage et kig på denne gamle autocamper, som virkelig også er fyldt med nostalgi og god historie. Og så er den tilmed ”billig”.

Du kan også læse om denne gamle Porsche 911, hvis farve er ganske speciel, og ja, så blev den solgt i en fart. Lige så hurtigt, som vi fik publiceret artiklen.

Hvor meget koster en Volvo Amazone, hvis du køber den på DBA? Det får du svar på i videoen herunder, hvor vi er taget ud og køre med den dueblå drøm af en veteranbil:


Læs mere om det blå køretøj i artiklen, her.