7 billige biler, der kommer til at stige i værdi

7 billige biler, der kommer til at stige i værdi

7. oktober 2020

Mange af de veteranbiler, du støder på til et veteranbiltræf, har engang været ganske almindelige personbiler. Det betyder også, at en udvalgt skare af de personbiler, du ser på vejene i dag, en dag vil være eftertragtede veteranbiler. Men hvilke? Det forsøger vi at give et bud på her!

Hvordan spotter man en fremtidig klassiker, der har potentiale for at stige i værdi? Det er svært, og forsøget i denne artikel vil som udgangspunkt være spådom og gætværk. Alligevel er der nogle karakteristika, som en fremtidig klassiker og bil med investeringspotentiale skal have.

Bilen skal grundlæggende være særegen – enten i udseende, historie eller teknologisk udvikling. Design og/eller teknologi skal gerne adskille sig fra andre biler i samme klasse og årgang.

Derudover er det klart, at sjældenhed og popularitet også spiller ind. Er det en bil, der kun er produceret i et begrænset antal? Var bilen ekstraordinært eftertragtet eller omtalt, da den blev lanceret? Det er faktorer som disse, der øger mulighederne for, at der er tale om en fremtidig klassiker, som vil stige i værdi.

Det er med andre ord ikke den helt ordinære leverpostejsfarvede familiecontainer, der kommer til at stige i værdi. Det er nichebiler, der kan noget, som ikke alle biler kan. Biler, som på den ene eller anden måde vækker noget i folk.

Vi giver vores bud på biler, der har potentiale for at stige i værdi. Nogle af bilerne er allerede godt på vej til en eftertragtet klassiker-status, mens andre er satsninger, der har en bid vej igen til værdistigning. Er der nogle biler, vi har glemt?

Saab 9000 Aero/Turbo

Det er Frede fra Albertslund, der sælger denne fede Saab 9000 Aero for 20.000 kroner.

Det, der taler for, at Saab 9000-modeller kan stige i værdi, er historien og den teknologiske særegenhed. Saab som bilmærke er fortid, og kan ikke længere købes fra ny. Selvom modeller som Saab 99 og 900 Turbo allerede er godt på vej til at stige i værdi, halser den store luksusøse Saab 9000 efter på den konto.

Saab 9000 er generelt kendte for at være evighedsmaskiner, og i de hurtigere variationer Aero og Turbo, kan de tilmed følge med moderne biler i acceleration. De var med andre ord hurtige for deres tid. Den tekniske særegnethed ses i kabinen, hvor 9000 bedst kan betegnes som en kørende sofa. De store sæder og instrumenterne der alle vender mød føreren giver associationer til et flycockpit — hvor Saab også startede i tidernes morgen.

På DBA kan de købes for mellem 15.000 og 40.000 kroner i dag. Den på billedet er en vaskeægte Aero-version til salg for 20.000 kroner.

Lige nu er der 6 Saab 9000 og 8 af den mindre Saab 900 til salg på DBA.

Lexus LS400

Det er forhandleren JM Offroadhandel, der sælger dette overflødighedshorn af en LS400 for 100.000 kroner.

Endnu en tung luksusbil, der virkelig var forud for sin tid! Lexus brugte uanede ressourcer på at udvikle denne flagskibsmodel. Der var efter sigende afsat 60 designere, 1.400 ingeniører i 24 teams, 2.600 teknikere og flere end 200 hjælpearbejdere til at udvikle bilen.

ALT i bilen blev udviklet med fokus på, at den skulle være den mest komfortable personbil nogensinde – og komfortabel, det er den. Lexus brugte så mange ressourcer på udviklingen, at de havde svært ved at få pengene hjem igen, når bilen skulle sælges hos forhandlerne. Den blev derfor noget nær en underskudsforretning. Denne historie og uovertrufne komfort gør, at den snildt kan stige i værdi.

Hvis bilen på billedet er solgt, kan du søge efter andre LS400 her. Når de bliver sat til salg på DBA, er det typisk for mellem 50.000 og 100.000 kroner alt efter stand.

Volvo 240

Dette kantede ikon kan blive dit for 49.000 kroner. Sælges af Jørgen fra Roskilde.

Egentlig er Volvo 240-serien lidt en selvmodsigelse til denne artikel. For den var i sandhed en familiecontainer til Hr. og Fru Danmark i 80’erne. Men det samme var forgængeren Volvo PV544, og den er steget i værdi.

Volvo 240-serien har potentiale til at stige i værdi og blive en fremtidig klassiker grundet sin udseendemæssige særegenhed. Det er en kantet klassiker, der med sit murstens-agtige design hverken er set før eller efter. Anskaffer du dig sådan en i dag, og sørger du for, at den er godt vedligeholdt, kommer den til at dreje hoveder om blot en håndfuld år – og det kan i sig selv være nok til, at den stiger i værdi.

De handles på DBA for omkring 50.000 kroner i god stand, og det er allerede en pæn stigning fra, hvad de kostede for bare et par år siden. Så måske du skal være hurtig. Den på billedet kan du se her, hvis ikke den er solgt.

Stefan fra Middelfart sælger denne Audi TT for 49.900 kroner.

Ved lanceringen i 1998 tabte folk kæberne over Audi TT. Det var en designdrevet sportsvogn, som kunne købes og køres billigere end en tilsvarende Porsche, og den lignede ikke noget, der før var sat i produktion.

Siden 1998 er der kommet flere nye udgaver af bilen, men denne første generation står stadig som den mest specielle rent udseendemæssigt – om man kan lide den eller ej. Den almindelige coupé er til at komme i nærheden af prismæssigt på DBA og ligger mellem 50.000 og 100.000 kroner, mens den mere sjældne roadster-version allerede er steget pænt i værdi: Den koster nemlig fra 110.000 kroner. Hvis ikke den er solgt, kan du se den på billedet lige her.

Denne vanvittigt velholdte VW Corrado kan blive din for 89.900 kroner. Sælges af NJ Biler i Vejen.

VW Corrado er i min optik lidt en overset perle. Den skulle overtage for den første generation VW Scirocco, men faldt ned mellem to stole. Den var ikke hurtig nok til at være en lille lommeraket, og den var heller ikke helt stor nok til at kunne bruges som lille familiebil med dens coupé-agtige form og tre døre.

Den blev produceret i lige under 100.000 eksemplarer, og selvom det måske ikke lyder så sjældent igen, skal du huske på, at VW Golf II i samme periode solgte 6,3 millioner eksemplarer. Det er heller ikke hverdagskost, at vi har dem til salg på DBA, og de går for mellem 80.000 kroner og 100.000 kroner. Hvis den på billedet er solgt, kan du søge efter andre VW Corrado her.

Ford Puma

Stikker du Bo fra Herning 19.995 kroner, kan denne Ford Puma blive din!

Den ligner en cykelhjelm med hjul på. Men enhver, der har siddet bag rattet af en Ford Puma, ved, at den kører langt bedre, end den ser ud. Den lever op til sin sportslige coupé-betegnelse og er med sin pris på DBA omkring 30.000 kroner stadig én af de billigste veje til køreglæde på budget.

Men kun så længe, det varer. Puma blev kun produceret i 133.000 eksemplarer og for at være helt ærlig, er mange af dem i dag rustet væk eller parkeret i et vejtræ. Der bliver med andre ord færre af dem, og når du holder dét op med det underfundige udseende, er der investeringspotentiale, hvis du opretholder en Puma i god stand. Se den på billedet her, eller søg efter andre Ford Puma her.

Toyota MR2

Denne lommeraket af en Toyota MR2 kan blive din for 65.000 kroner. Sælges af Peter fra Viborg.

Den sidste bil med investeringspotentiale giver lidt mere mening, fordi vi har at gøre med en centermotoriseret, baghjulstrukken sportsvogn. Det er ikke hverdagskost og særligt ikke til de 60.000-70.000 kroner, MR2 handles for på DBA i dag.

Den første generation MR2 er sjældent til salg på DBA, og man kan argumentere for, at den allerede er en klassiker. Den er i hvert fald allerede i fuld gang med at stige i værdi. Anden generation stiger endnu ikke på samme måde, men jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle gøre den første generation kunsten efter og stige i værdi om bare et par år. Bilen på billedet koster 65.000 kroner, og hvis den er solgt, kan du se andre MR2 til salg her.

Lige nu er der 7 Toyota MR2 til salg, ud af i alt 1.579 Toyota'er på DBA.

Betyder nostalgi mere for dig end investeringspotentiale? Så læs med og se 3 nostalgiske bilmodeller, som du med garanti husker. Læs også hvad du skal være opmærksom på, før du køber en veteranbil.

Rækker budgettet ikke til en rigtig bil? Så kan det være, du skal satse på modelbiler i stedet for! De kan nemlig også stige i pris. Se bare her: Vi har snakket med 81-årige Henrik, som har en stor samling Porsche-modelbiler holdende i lejligheden.