Unikt på DBA - Original, nyistandsat Porsche 928
Luk

Unikt på DBA - Original, nyistandsat Porsche 928

Af Kristoffer og Julie / 26. marts 2021

Det er det indre, der tæller. Den præmis er de fleste af os vokset op med, men hos Søren gælder det ikke. I hvert fald ikke hos biler. Her er udseendet og designet på bilen fuldstændig afgørende. Søren er uddannet bildesigner og har også arbejdet med at designe biler, og nu kan du købe bildesignerens private bil. En ganske særlig, sjælden model.

Er det vigtigt for dig, at din bil har skærmlæber og såkaldte ”skuldre”?

Disse to udtryk er nok volapyk for de fleste, men for 50-årige Søren er det vigtigt og faktisk ret afgørende for hans valg af bil.

Søren Essendrop er uddannet bildesigner, og derfor går han meget op i bilens visuelle udtryk, når han skal købe bil til sig selv. For ham er antallet af hestekræfter, eller bilens ry på ingen måde nær så essentielt, som det er for andre.

Han vil have en bil med et enkelt, klassisk design, i en helt særlig farve og produceret på en fabrik, der har forstand på kvalitet. Derfor er det ikke mange biler, der klarer turen gennem Sørens nåleøje – ja faktisk så få, at Søren har ejet hele fire biler af den samme model: Porsche 928 har hans hjerte, men nu er Søren fra Hellerup villig til at gå af med én af sine 928’ere.

I videoen herover kan du se, hvad det er for træk, der har gjort, at Søren mener, at Porsche 928 kan noget helt særligt. Og i teksten herunder fodrer vi dig med alle detaljer om bilen. Blandt andet kan du læse, hvad det er for et dyr, Porsche 928 ligner, og du kan også blive klogere på, hvilket designprojekt Søren lige for tiden brygger på.

Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
Bilens snude minder meget om en hajs udformning, og fordelen ved dette er, at en haj også er skabt til at kunne flyde let gennem vandet – altså uden særlig meget vandmodstand. Det samme gør sig gældende med 928’eren, der på grund af forpartiet glider let gennem vinden med kun lille vindmodstand eller ’friktion’, som Søren kalder det

Intet kan slå en Porsche 928

Spiser du din livret hver dag til aftensmad? Nej vel. Vi har alle favoritter, men de færreste af os dyrker dem på daglig basis. Men hvad gør man, når man er bilinteresseret, går op i design, allerede har købt drømmemodellen, Porsche 928 og nu har råd til flere biler?

Søren købte sørme bare endnu en model 928. Og endnu én. Og endnu én.

- Jeg har på et tidspunkt ejet hele 4 Porsche 928’ere, fordi jeg så godt kan lide den model. Men selv Porsche-samlere, synes, det valg var lidt fjollet, griner Søren.

Han købte sin første Porsche 928, da han var 35 år gammel, og siden kom der altså 3 andre til. I dag har Søren dog solgt en af dem fra, og eftersom han nu drømmer om at gøre et nyt veterankøb, må han af med endnu en model Porsche 928. Derfor sælger han nu én mere. Længere nede i artiklen kan du læse, hvilken bil Søren har udset sig som sin næste.

Lige nu er der 126 porscher til salg på DBA. Blandt andet Cayenne, 911 og 911 Carrera.

Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
I dag arbejder Søren som skibsdesigner. Søren håber en dag at kunne designe en katamaranfærge, der sejler på el. Derudover er Søren også glad for at tegne møbler og biler i sin fritid

Derfor mener Søren, at Porsche 928 er bedre end Porsche 911

Du har sikkert hørt om Porsche 911. En klassisk model, der er hypet, og som der også kører flere på vejene af end Porsche 928.

Porsche 928 blev produceret i 1977 lige efter 911-modellen. Det giver 928’eren ifølge Søren flere fordele. For det var lige omkring den tid, at der blev sat fokus på manglende sikkerhed i biler. Dertil var det også oppe i tiden, at bilerne ikke var særlig miljøvenlige.

Begge dele gjorde Porsche 928 op med, der som den første Porsche-model fik placeret motoren foran, monteret vandkøling og implementeret indvendige kofangere i plastik. Begge dele gav bilen mere sikkerhed, og modellen kører faktisk hele 8-10 kilometer per liter benzin.

Porsche 928 er bredere end Porsche 911. Der er plads til familien, og den er nemmere at køre i end 911’eren. Alt i alt er det en model, som er praktisk, sikker og miljøvenlig i datidens forstand, samtidig med at den er køn at se på

fortæller Søren.

Modellens gode køreegenskaber skyldes blandt andet, at motorrummet er placeret foran samtidig med, at gearkassen er placeret omme ved bagsædet. Det giver bilen en god vægtfordeling. Men den vægtfordeling har ligeledes fået nogle til at ophøje Porsche 911:

- I 911’eren er motorrummet placeret bagerst, og det giver ikke bilen en optimal vægtfordeling. Dermed er den lidt svære at køre i. Der er mere ”blær” i at sige, man ejer en Porsche 911 end en Porsche 928, for så signalerer man, at man kan køre en svær og mere usikker bil, fortæller Søren og fortsætter:

- Jeg står selv rigtig meget på ski, og det er lidt den samme tendens med racing: Folk elsker at stå og blære sig med deres lange ski. Så tror de fleste, at ’ham dér må være god til at stå på ski, fordi han har nogle lange ski’, men sådan er det jo ikke altid, fortæller Søren.

Han kan bedre lide sin Porsche 928, som er mere ukendt, og som dermed er underspillet og mest af alt en bil, samlere godt ved, hvad står for.

LÆS OGSÅ: Sjælden Porsche 911 netop solgt på DBA: Derfor er den så populær

Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
Søren har tidligere været en del af designforslaget til efterfølgeren af Lancia Kappa, dengang han arbejdede som bildesigner i Italien. Han fortæller, at for hver bil, der designes, sidder der et hold på 5.000 mennesker og hjælpes ad. Så forestillingen om, at ét menneske kan designe én bil, holder ingen steder

Søren brugte 2 år på at istandsætte bilen

Søren havde det hele i hovedet: Visuelt var han virkelig god til at se, hvordan en bil kan designes, så den har et flot og enkelt udtryk og uden at få for meget vindmodstand.

Men da Søren købte sin Porsche 928, bestemte han sig for, at han også ville have ”hans on” på mekaniker-delen. I 2012 allierede Søren sig derfor med sin bror, der er uddannet bilmekaniker, og som derfor kunne vejlede Søren.

I 2 år gik Søren og satte bilen i stand, og det meste på bilen er blevet fikset:

- Bilen har fået helt nye bremser, den har de originale, guldfarvede kalibre, og den har de sjældne 16” teledail-fælge. Jeg har monteret nye fjedre, dæmpere og hjullejre. Benzinpumpe, -filtre og -regulator samt alle remme og dårlige gummirør er også udskiftet, fortæller Søren.

Bilen har fået en ny generator, og motorens tandrem og varmepumpe er udskiftet.

- Gearboksen har jeg fået renoveret hos ’PorscheCentrum’, fortæller Søren.

Dertil er bilen udstyret med alle de dele, der typisk forsvinder, når en bil har haft mange ejere: Originalt reservehjul, donkraft, værktøj og instruktionsbog.

Og når vi nu er ved det originale: Sørens Porsche 928 er udstyret med det originale udstødningssystem, som Søren vurderer i dag koster hele 50.000 kroner, hvis man overhovedet ville kunne købe det i dag. Bilen er også pakket ind i den originale farve: ’oak green’, som den er nylakeret i.

Det originale interiør er også bevaret i Sørens veteranbil og er i dét, der kaldes for en ’stand 2’.

- Det er meget unikt at finde en tidlig 928’ere som min med så velholdt interiør. Der er kun små revner i kunstlæderet nederst på førersædet og små revner i instrumentbrættet, men ellers er der ingen slitage.

291 model-hobby-porscher kan du lige nu finde på DBA, og de helt dyre af dem kan du finde her.
  

Vidste du, at Appels grundlægger, Steve Jobs, brugte 928 som designinspiration?

Søren er fascineret af det simple design. Hans veteranbils look hører til i den simple afdeling, fordi den for eksempel ikke har en synlig skærm over fælgene, såkaldte ’skærmlæber’. Det er den, som sørger for, at mudderet ikke sprøjter ind på bilen. 928’eren har indbygget skærmlæber, så de ikke ”larmer” i bilens overordnede udtryk.

Søren er også glad for, at hans bil ikke har de klassiske ”skuldre”. Med ”skuldre” refererer Søren til den bule mellem understel og topstel, biler i dag typisk har, der hvor sidespejlene er monteret.

Du kan også gå rundt om 928’eren med din iPhone for at se lighederne ved tabletten og bilen. I bilens baglygter vil du kunne finde de samme former, som en iPhone er designet med: Runde kanter. Aflang firkant med bløde kanter.

- Steve Jobs ejede selv en Porsche 928 og blev meget designinspireret af dens enkelte design, som i dag går igen i mange af Appels produkter. Men det begyndte med den første Macintosh-computer, fortæller Søren, der som bonusinformation fortæller, at bilen forfra ligner lidt film-rumvæsnet ’ET’.

Udover bilens form-detaljer, er Søren også begejstret for bilens mørkegrønne farve. Han er i det hele taget ikke bange for at eje en bil med en vild farve. Sørens anden Porsche 928 er lakeret i mintfarve.

Rød er dog ikke en farve, jeg synes, klæder mig i biler. Kun i forhold til Ferrari. Den farve vil for meget, og der er også gået lidt for meget blær i den

fortæller Søren.
Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
Porschen har et meget stort motorrum i forhold til en Porsche 911, og det skyldes, at man flyttede motorrummet op foran i bilen for bedre at beskytte bilens passagerer i trafikuheld. Porschen har et langt forparti, og derfor er der også plads til en stor motor. Porsche 928 har en V8-motor med 240 hestekræfter

Skal vi filme dig og din ting/historie næste gang?

Har du en ting til salg på DBA, som er hel unik, eller som har en hel unik historie, og vil du stå frem og fortælle om den i vores video-koncept 'Unikt på DBA'. Så skriv til os på Julie.schoen(snabel-a)schibsted.com. Så kan det være, det er dig, vi kontakter til den næste 'Unikt på DBA'-video.
Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
Bilen er dansk afgiftsregistreret, og den er nysynet. Det betyder, at den først skal synes igen om 7 år. ’Man skal huske, at veteranafgiften for en Porsche 928 1978 er 70-150.000 kroner, efter de nye afgiftsregler’, gør Søren opmærksom på

Historikken på Sørens bil

Bliver du den nye ejer af Sørens Porsche 928, får du en model, som er en af de sjældne 928’ere. Den var nemlig blandt de første 1.200 styk, der blev produceret i 1977.

Derfor er denne model også med manuelt gear. Det, synes jeg, kun er et plus

fortæller Søren, der dog mener, gearkassen fylder lidt rigeligt i bilen, eftersom den er placeret bagerst i bilen, og derfor skal ledningerne føres hen til gearstangen, hvilket tager lidt plads.

Bilen blev i sin barndom, 8. december 1977, solgt i Hamborg, og herefter blev den eksporteret til Sverige. Siden kom den til Danmark, og Søren er bilens anden danske ejer.

I alt har bilen nedlagt 183.000 kilometer, men efter Søren renoverede bilen, har han kun kørt små 2.000 kilometer i den.

- Jeg har kun benyttet bilen om sommeren og næsten kun i tørvejr. Mest benyttet til bilshows og hyggekørsel.

Nu håber Søren at kunne få 378.000 kroner for sin bil.

Du kan finde tegne- og maleudstyr på DBA ved at klikke her og i DBAs hobby-kategori.

Porsche 911 kan godt gå hjem. På DBA er en Porsche 928 fra 1977 til salg. Se den i videoen her på DBA Guide.
Søren håber at få 378.000 kroner for sin veteranbil. Udover tre Porscher 928’ere, ejer Søren også en Audi A2 1.6fsi sportline, som er designet af Luc Donckerwolke, som også har designet Lamborghini Mucielago og Skoda Fabio. Han ejer også en BMW Z1, som blev designet af Porsches tidligere designchef Harm Legaay. Det var ham, der designede Porsche 924. Når Søren får solgt sin Porsche 928, drømmer han om at anskaffe sig en Ferrari 308GTS

Gunnars røde gamle, sjældne Porsche koster 150.000 kroner lige nu på DBA. Den har Gunner selv sat i stand helt fra bunden af. Men istandsættelsesprocessen gav nu også Gunner en hel del. Han havde været ude for en ulykke lige inden, og reparationsprocessen for Porschen blev også Gunners ”redning”.

Hvordan ser DBAs dyreste porsche ud? Det kan du få svar på ved at klikke play på videoen herunder:

Du kan læse mere om Porschen, her.